Szanowni Państwo – każda czynność notarialna charakteryzuje się odmiennością, dlatego zachęcamy do kontaktu z Kancelarią w celu weryfikacji kompletności zgromadzonej dokumentacji.
Przy każdej czynności notarialnej niezbędna jest identyfikacja stron.
W przypadku osób fizycznych niezbędnymi danymi są imiona, nazwisko,
imiona rodziców, seria i numer dowodu osobistego, adres zamieszkania,
numer PESEL, stan cywilny.
Jeżeli stroną ma być inny podmiot (np. osoba prawna) niezbędne będzie
podanie numeru KRS (a jeżeli podmiot nie jest wpisywany do KRS należy
podać inną daną identyfikującą). Konieczne jest także określenie, kto
będzie reprezentował dany podmiot oraz przedłożenie odpowiednich
dokumentów określających strukturę podmiotu (np. umowa spółki).
W sytuacji działania przez pełnomocnika konieczne będzie przedłożenie oryginału dokumentu pełnomocnictwa.
Należy podkreślić, że przy dokonywaniu czynności notarialnej notariusz jest obowiązany stwierdzić tożsamość osób biorących udział w czynności.
Kancelaria posiada odpowiednie karty identyfikacyjne, które pomogą Państwu w uzupełnieniu wymaganych elementów. Zachęcamy do osobistego kontaktu w celu podania danych.
Poniżej wskazano podstawowe dokumenty niezbędne do dokonania określonej czynności notarialnej. Po ich weryfikacji uzyskacie Państwo informację od Kancelarii, czy są one wystarczające do dokonania określonej czynności notarialnej.
Kancelaria może za Państwa pobrać odpis zwykły księgi wieczystej. Proszę wtedy do kosztów doliczyć opłatę, jaką uprzednio Kancelaria musi uiścić w celu pobrania odpisu (jest do opłata Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych, nie stanowi ona wynagrodzenia notariusza i wynosi 20,00 zł).
SPRZEDAŻ (a także zamiana, zniesienie współwłasności) DZIAŁKI ZABUDOWANEJ LUB NIEZABUDOWANEJ
- odpis zwykły z księgi wieczystej,
- podstawa nabycia nieruchomości (wypis aktu notarialnego/prawomocne postanowienie sądu/akt poświadczenia dziedziczenia/inne dokumenty),
- zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w trybie art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn, jeżeli podstawą nabycia własności był tytuł wymieniony w ustawie (w szczególności dotyczy to dziedziczenia niezależnie od terminu albo darowizny lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności dokonanych po 01.01.2007r.),
- wypis z rejestru gruntów, jeżeli zaś działka gruntu będąca przedmiotem obrotu będzie odłączana z dotychczasowej księgi konieczne jest przedłożenie wypisu z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej z adnotacją, że dokument przeznaczony jest do dokonywania wpisów w księdze wieczystej,
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, z którego wynikać będzie przeznaczenie działki gruntu, w przypadku braku takiego planu zaświadczenie wskazujące na taki brak (lub ostateczna decyzję o warunkach zabudowy – jeżeli była wydana),
- zaświadczenie, z którego wynikać będzie czy działka gruntu będąca przedmiotem umowy jest położona na obszarze rewitalizacji lub na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji,
- zaświadczenie, z którego wynikać będzie czy działka gruntu będąca przedmiotem umowy nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach.
W przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest działka zabudowana prosimy o podanie podstawowych informacji dotyczących zabudowania oraz przedłożenie zaświadczenia o braku zameldowanych osób w budynku, a także świadectwa charakterystyki energetycznej dla budynku (jeżeli zostało wydane).
Gdy przedmiotem umowy jest działka gruntu powstała w wyniku podziału, który nie został ujawniony w księdze wieczystej, dodatkowo konieczne będzie przedłożenie:
- ostatecznej decyzji o zatwierdzeniu podziału nieruchomości,
- wykazu zmian gruntowych dotyczącego podziału działki z adnotacją, że dokument przeznaczony jest do dokonywania wpisów w księdze wieczystej,
- wypisu z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej dla działek powstałych w wyniku podziału z adnotacją, że dokument przeznaczony jest do dokonywania wpisów w księdze wieczystej.
Jeżeli strona Kupująca uiszcza cenę z kredytu i chce w akcie notarialnym złożyć oświadczanie o ustanowieniu hipoteki, należy przedłożyć umowę kredytową oraz oświadczenie banku o udzielonym kredycie.
Dodatkowo należy wskazać podstawowe warunki każdej transakcji, takie jak określenie terminów i warunków zapłaty oraz wydania nieruchomości.
DAROWIZNA DZIAŁKI ZABUDOWANEJ LUB NIEZABUDOWANEJ
- odpis zwykły z księgi wieczystej,
- podstawa nabycia nieruchomości (wypis aktu notarialnego/prawomocne postanowienie sądu/akt poświadczenia dziedziczenia/inne dokumenty),
- zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w trybie art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn, jeżeli podstawą nabycia własności był tytuł wymieniony w ustawie (w szczególności dotyczy to dziedziczenia niezależnie od terminu albo darowizny lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności dokonanych po 01.01.2007r.),
- wypis z rejestru gruntów, jeżeli zaś działka gruntu będąca przedmiotem obrotu będzie odłączana z dotychczasowej księgi konieczne jest przedłożenie wypisu z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej z adnotacją, że dokument przeznaczony jest do dokonywania wpisów w księdze wieczystej,
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, z którego wynikać będzie przeznaczenie działki gruntu, w przypadku braku takiego planu zaświadczenie wskazujące na taki brak (lub ostateczna decyzję o warunkach zabudowy – jeżeli była wydana).
W przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest działka zabudowana prosimy o podanie podstawowych informacji dotyczących zabudowania oraz przedłożenie świadectwa charakterystyki energetycznej dla budynku (jeżeli zostało wydane).
Gdy przedmiotem umowy jest działka gruntu powstała w wyniku podziału, który nie został ujawniony w księdze wieczystej, dodatkowo konieczne będzie przedłożenie:
- ostatecznej decyzji o zatwierdzeniu podziału nieruchomości,
- wykazu zmian gruntowych dotyczącego podziału działki z adnotacją, że dokument przeznaczony jest do dokonywania wpisów w księdze wieczystej,
- wypisu z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej dla działek powstałych w wyniku podziału z adnotacją, że dokument przeznaczony jest do dokonywania wpisów w księdze wieczystej.
Dodatkowo należy wskazać podstawowe warunki umowy, takie jak termin wydania nieruchomości.
SPRZEDAŻ LOKALU (TAKŻE GARAŻU, KTÓRY STANOWI ODRĘBNY LOKAL)
- odpis zwykły z księgi wieczystej,
- podstawa nabycia nieruchomości (wypis aktu notarialnego/prawomocne postanowienie sądu/akt poświadczenia dziedziczenia/inne dokumenty),
- zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w trybie art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn, jeżeli podstawą nabycia własności był tytuł wymieniony w ustawie (w szczególności dotyczy to dziedziczenia niezależnie od terminu albo darowizny lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności dokonanych po 01.01.2007r.),
- wypis z rejestru lokali, wypis z rejestru gruntów oraz wypis z rejestru budynków z adnotacją, że dokumenty przeznaczone są do dokonywania wpisów w księdze wieczystej,
- zaświadczenie o braku zaległości z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokal,
- zaświadczenie o braku zameldowanych osób w lokalu,
- zaświadczenie, z którego wynikać będzie, czy nieruchomość jest położona na obszarze rewitalizacji lub na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji,
- świadectwo charakterystyki energetycznej dla lokalu (jeżeli zostało wydane).
Jeżeli strona Kupująca uiszcza cenę z kredytu i chce w akcie notarialnym złożyć oświadczanie o ustanowieniu hipoteki, należy przedłożyć umowę kredytową oraz oświadczenie banku o udzielonym kredycie.
Dodatkowo należy wskazać podstawowe warunki każdej transakcji, takie jak określenie terminów i warunków zapłaty oraz wydania nieruchomości.
DAROWIZNA LOKALU (TAKŻE GARAŻU, KTÓRY STANOWI ODRĘBNY LOKAL)
- odpis zwykły z księgi wieczystej,
- podstawa nabycia nieruchomości (wypis aktu notarialnego/prawomocne postanowienie sądu/akt poświadczenia dziedziczenia/inne dokumenty),
- zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w trybie art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn, jeżeli podstawą nabycia własności był tytuł wymieniony w ustawie (w szczególności dotyczy to dziedziczenia niezależnie od terminu albo darowizny lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności dokonanych po 01.01.2007r.),
- wypis z rejestru lokali, wypis z rejestru gruntów oraz wypis z rejestru budynków z adnotacją, że dokumenty przeznaczone są do dokonywania wpisów w księdze wieczystej,
- świadectwo charakterystyki energetycznej dla lokalu (jeżeli zostało wydane).
Dodatkowo należy wskazać podstawowe warunki każdej transakcji, takie jak określenie terminu wydania nieruchomości.
SPRZEDAŻ SPÓŁDZIELCZEGO WŁASNOŚCIOWEGO PRAWA DO LOKALU
- odpis zwykły z księgi wieczystej (jeżeli została założona),
- podstawa nabycia (przydział, wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia lub inne dokumenty),
- zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w trybie art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn, jeżeli podstawą nabycia był tytuł wymieniony w ustawie (w szczególności dotyczy to dziedziczenia niezależnie od terminu albo darowizny lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności dokonanych po 01.01.2007r.),
- zaświadczenie ze spółdzielni o przysługującym prawie do lokalu wraz z adnotacją o braku zaległości z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokal (jeżeli dla lokalu nie została założona księga wieczysta zaświadczenie musi zawierać informację o powierzchni i położeniu lokalu oraz oznaczenie nieruchomości, z którą lokal jest związany),
- zaświadczenie o braku zameldowanych osób w lokalu,
- świadectwo charakterystyki energetycznej dla lokalu (jeżeli zostało wydane).
Jeżeli strona Kupująca uiszcza cenę z kredytu i chce w akcie notarialnym złożyć oświadczanie o ustanowieniu hipoteki, należy przedłożyć umowę kredytową oraz oświadczenie banku o udzielonym kredycie.
Dodatkowo należy wskazać podstawowe warunki umowy, takie jak określenie terminów i warunków zapłaty oraz wydania lokalu.
Jeżeli obecnie dla lokalu nie jest założona księga wieczysta (i miałaby ona zostać założona), to niezbędne będzie przedłożenie wszystkich podstaw nabycia poprzednich uprawnionych, aż do wydanego przydziału.
DAROWIZNA SPÓŁDZIELCZEGO WŁASNOŚCIOWEGO PRAWA DO LOKALU
- odpis zwykły z księgi wieczystej (jeżeli została założona),
- podstawa nabycia (przydział, wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia lub inne dokumenty),
- zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w trybie art. 19 ust. 6 ustawy o podatku od spadków i darowizn, jeżeli podstawą nabycia był tytuł wymieniony w ustawie (w szczególności dotyczy to dziedziczenia niezależnie od terminu albo darowizny lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności dokonanych po 01.01.2007r.),
- zaświadczenie ze spółdzielni o przysługującym prawie do lokalu wraz z adnotacją o braku zaległości z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokal (jeżeli dla lokalu nie została założona księga wieczysta zaświadczenie musi zawierać informację o powierzchni i położeniu lokalu oraz oznaczenie nieruchomości, z którą lokal jest związany),
- świadectwo charakterystyki energetycznej dla lokalu (jeżeli zostało wydane).
Dodatkowo należy wskazać podstawowe warunki transakcji, takie jak określenie terminu wydania lokalu.
Jeżeli obecnie dla lokalu nie jest założona księga wieczysta (i miałaby ona zostać założona) to niezbędne będzie przedłożenie wszystkich podstaw nabycia poprzednich uprawnionych, aż do wydanego przydziału.
UMOWA MAJĄTKOWA MAŁŻEŃSKA (ROZDZIALNOŚĆ MAJĄTKOWA)
Poza danymi stron niezbędne jest przedłożenie odpisu skróconego aktu małżeństwa.
PEŁNOMONICTWO
Poza danymi mocodawcy i pełnomocnika niezbędne określenie zakresu umocowania.
TESTAMENT
Poza danymi testatora niezbędne określenie danych osób powołanych do
spadku. W przypadku testamentu z zapisem windykacyjnym – konieczne jest
dokładne określenie przedmiotu zapisu (przy nieruchomościach, np. numer
księgi wieczystej).
OŚWIADCZENIE O PRZYJĘCIU LUB ODRZUCENIU SPADKU
- dane osoby składającej oświadczenie,
- odpis skrócony aktu zgonu zmarłego oraz informacja o ostatnim miejscu jego zamieszkania,
- dane dotyczące kręgu spadkobierców,
- jeżeli były już składane oświadczenia przez innych krewnych zmarłego – wypis aktu notarialnego obejmującego te oświadczenia.
AKT POŚWIADCZENIA DZIEDZICZENIA
- dane spadkobierców,
- odpis skrócony aktu zgonu zmarłego oraz informacja o ostatnim miejscu jego zamieszkania,
- zaświadczenie o numerze PESEL zmarłego (akt zgonu może zawierać pieczątkę z takim numerem PESEL),
- testament (jeżeli został sporządzony),
- odpisy skrócone aktów stanu cywilnego osób powołanych do spadku z ustawy (odpisy skrócone aktów urodzenia, małżeństwa, zgonu),
- numery ksiąg wieczystych nieruchomości, których zmarły był właścicielem lub współwłaścicielem.